Forstå din trafik på dit website

Hvis du vil have mere trafik på dit website, så er det vigtigt at du sætter dig ind i, og forstår den nuværende trafik på dit website. Det kan nemlig hjælpe dig med nyttig information, som du kan bruge når du skal forbedre sitet.
Du skal altså kigge i din statistik, og lære at bruge den konstruktivt. Det er ikke nok bare at se på antallet af besøgende. I denne artikel vil jeg komme med konkrete eksempler på hvordan du bruger denne guldgrube af viden til at videreudvikle din hjemmeside, og derved komme et skridt nærmere det, det hele handler om - at få mere trafik på dit website.

Logfilen registrerer al trafik på dit website

På landt de fleste webservere er det således at, når der hentes data fra en hjemmeside, så skrives der automatisk i den pågældende hjemmesides logfil. Dette er formentlig også tilfældet for din hjemmeside. Logfilen giver bl.a. information om brugernes IP-adresser, hvilket kan fortælle dig noget om brugernes nationalitet og måske endda hvilken virksomhed brugeren sidder i.
Logfilen giver desuden information om dato og tid, hvilken side brugeren kommer fra, hvad han har søgt på for at finde din side osv. Præcis hvilke oplysninger der registreres fra webserver til webserver, men ovennævnte er de mest almindelige.

Det kan dog hurtigt blive uoverskueligt at kigge direkte i logfilen. Heldigvis findes der forskellige programmer der kan bahandle din logfil, og vise dig et samlet billede. Nogle programmer er bedre end andre og nogle er dyrere end andre. Eksempler på sådanne programmer er WebTrends og ClickTracks.

Du kan bl.a. se hvor mange der har besøgt dit site, og hvor aktive de har været. Dette giver dig et generelt bilelde af hvor populært dit website er. Antal sidevisninger i forhold til antal besøgende kan fortælle dig hvor mange sider brugerne i gennemsnit går ind på. Et lav antal sidevisninger pr. bruger kan enten betyde at brugerne ikke gider bevæge sig rundt på sitet, eller at de hurtigt finder den information de leder efter. Hvilke af disse ting der er tilfældet kan du undersøge ved at kigge på hvilke sider brugerne forlader sitet fra.
Et højt antal sidevisninger pr. bruger kan betyde det modsatte af ovenstående.

Giv brugerne hvad de søger og få mere trafik på dit website

En anden ting du kan kigge på er "Mest populære sider". Typisk er det jo forsiden der er mest besøgt, men hvilke undersider er mest populære. Hvis det nu er siden med "Ofte Stillede Spørgsmål" der er den mest populære, så fortælle det os, at det kunne være en god idé at det er nemt at nå denne side fra forsiden. På den måde gør vi det så nemt som muligt for brugerne, at finde det de leder efter, og det resulterer i sidste ende i mere målrettet trafik på websitet.

Når du analyserer trafikken på dit website skal du hele tiden have målgruppen for øje. Din analyse skal jo netop hjælpe dig til at nå bedre ud til målgruppen.
Og selvom du sikkert allerede kender din målgruppe godt, så kan statistikken fortælle dig flere nyttige ting om din målgruppe. Statistikken kan f.eks. fortælle dig hvilke søgeord der benyttes, når brugerne finder frem til dit site, og måske endnu vigtigere - hvilke søgeord der i sidste ende resulterer i salg. Dermed kan du optimere dit website til disse søgeord, og derved få endnu flere målrettede besøgende og skabe flere salg.

Det er en tidskrævende proces at dykke ned i sin hjemmesides statistik, men det er helt sikkert en god investering, som vil give mere trafik på dit website.